1.3 De dierentuin tot leven wekken
Toch ziet de dierentuin er nog een beetje saai uit. Hmm….
Kleuren en texturen
Met een beetje kleur zal het er vast al beter uit zien! Je kunt objecten een kleur of textuur geven.
>> Dubbelklik op een object om een menu weer te geven
>> Klik op Material en kies een kleur of texture (textuur). Een textuur is een patroon of afbeelding dat op een 3D voorwerp geplaatst wordt.
Laten we de muren en paden eens een mooie kleur of textuur geven.

Wist je dat je ook de dieren en mensen kan kleuren? In onze wereld kan een oranje olifant gewoon. Of laten we die bruine beren eens in ijsberen veranderen!

Laten we de dierenverblijven nu wat opfleuren. Als we ook paden in de hokken plaatsen kunnen we de grond ook kleuren. En door de bomen wit te kleuren lijkt het alsof er sneeuw op ligt. Dat ziet er al heel anders uit.
Praatjes
Hmmm.. ik begin me toch af te vragen wat de mensen van onze dierentuin vinden. Het wordt tijd om ze te laten praten!
Als je weer dubbelklikt op een mens klikt en op Speech klikt kun je we ze wat laten zeggen of denken.

Misschien dat de mensen enthousiaster zouden zijn als we de dieren tot leven zouden wekken. Je kunt mensen en dieren laten bewegen door weer op ze te dubbelklikken en dan op Animation te klikken. Nu krijg je een scherm met allemaal verschillende bewegingen. Kijk gerust eens wat ze doen!
Niet alle objecten hebben animaties die je kunt toevoegen!
Laten we verschillende animaties toevoegen.

Wauw, nu de dieren bewegen is de dierentuin wel heel gaaf geworden. Laten we de dierentuin zelf eens bezoeken.
Als we op Play drukken kun je zelf door de dierentuin lopen!

Je kunt nu rondlopen met de ‘W,A,S,D’ toetsen of met de pijltjes. Door met je muis te klikken en slepen kun je rondkijken. en met spatie kun je springen. Ga nu je eigen wereld maar ontdekken!
Neem vooral even de tijd om je dierentuin of wereld nog leuker te maken. Voeg meer dingen toe laat mensen en dieren dingen doen.
Maak het mooier groter en leuker.
Einde deel 1
Gefeliciteerd! Je hebt nu je eigen 3D wereld gemaakt. Dit was het laatste onderdeel van hoofdstuk 1. In hoofdstuk 2 gaan we de wereld interactief maken met codeblokken.
Neem voordat je naar hoofdstuk 2 gaat ook even het extra overzicht door met alle controls.Â