2.2 Beweging

Het is tijd om de mensen in onze dierentuin te laten lopen!

Voorwaarts – mars

Laten we beginnen door iemand in een rechte lijn te laten lopen. Selecteer een object en maak deze weer zichtbaar in de code.

 

Nu moeten we in de code op zoek naar het move blok. Je kunt deze vinden door links naar het icoon met transition  te gaan. Of door te scrollen tot je de blauwe codeblokken vindt met bewegingen.

 

Sleep het blok in de code. Het blok heeft vier velden die je moet invullen.  

  • In het eerste veld moet je uit de lijst kiezen welk object je wilt bewegen. 
  • In het tweede veld moet je kiezen hoeveel meter je het object wil verplaatsen. 
  • Dan moet je kiezen in welke richting kies hier forward om vooruit te gaan. 
  • In het vierde en laatste veld moet je invullen hoelang het object er over moet doen. Hoe langer de tijd, hoe langzamer het object beweegt.

 

Als je nu op Play drukt zie je als goed het object naar voren bewegen. Probeer verschillende richtingen, afstanden en tijden om te kijken wat er dan gebeurt.

 

Door de afstand en de tijd in te vullen bepaal je eigenlijk ook de snelheid. Hoeveel meter per seconde wil je het object laten bewegen?

Draaien

Laten we nu ons object draaien nadat deze een stuk heeft gelopen.
Hiervoor hebben we het blok turn nodig.

 

Laten we deze in de code slepen. We willen dat de persoon eerst loopt en daarna draait. Daarom is het belangrijk om turn onder move te zetten. Code wordt namelijk altijd van boven naar beneden uitgevoerd.

 

Ook het turn-blok heeft vier velden om in te vullen. Eerst moet je kiezen welk object je wilt draaien. Hierna welke richting clockwise voor met de klok mee en counterclockwise om tegen de klok in te draaien.

 

In het derde blok moet je invullen hoeveel graden je een object wil draaien.

Misschien ken je dit al van wiskunde, of misschien heb je er nog nooit van gehoord. Hieronder leggen we het heel kort uit.

Een hele cirkel is 360 graden. Als je de jongen 360 graden laat draaien, kijkt hij dus weer in dezelfde richting. Als je wilt dat de jongen zich omdraait, kies je voor 180 graden. Dan draait de jongen een halve cirkel en kijkt hij achteruit.

 

 

En het laatste vak van het turn-blok geeft weer aan hoelang het object erover zal doen om te draaien. Vul het blok in en probeer het object 90 graden naar rechts te draaien in 1 seconde.

 

Als je nu op Play drukt zul je zien dat de jongen inderdaad eerst loopt en daarna draait. 

 

Beweging in de dierentuin

Nu we weten hoe move en turn werken kunnen we het eens toepassen op een van de bezoekers van de dierentuin. Laten we de bezoeker van de ene kooi naar de andere laten lopen.

We willen het volgende gaan doen in dit voorbeeld. Het jongetje staat rechtsonder bij de leeuwen en moet naar de kamelen lopen.

 

Het is nu belangrijk om in stappen te gaan denken. Wat gebeurt er stap voor stap?

Zo staat het jongetje nu naar de leeuwen te kijken en moet hij naar achter. Dus een eerste stap zou zijn om hem om te laten draaien en daarna naar het midden van het pad te lopen. Vanaf daar kan hij recht vooruit zonder tegen iemand aan te lopen.

Hieronder al onze stappen:
1. draai 180 graden
2. loop vooruit
3. draai 90 graden naar rechts
4 loop vooruit
5 draai 90 graden naar links 
6 loop vooruit 

Zoals je ziet wordt iets simpels al snel veel stappen. Daarom is het belangrijk om goed na te denken. Kijk de video hieronder om te zien welke stappen wij precies hebben gemaakt. Probeer daarna zelf een van jouw poppetjes ergens heen te laten lopen!

Volgorde van code

Zoals je hebt gezien worden de stappen één voor één uitgevoerd Hierom is de volgorde van je code heel belangrijk. Zoals je hieronder ziet, wordt de code van boven naar beneden uitgevoerd. En begint een blok pas wanneer het blok erboven helemaal uitgevoerd is.

Wanneer code niet doet wat je verwacht is het goed om te kijken welke code eigenlijk wordt uitgevoerd. Druk daarvoor op Play en dan op Code, dan zie je precies welk blok wordt uitgevoerd. Zoals in het gifje hierboven.

In hoofdstuk 2.3 gaan we verder in op dingen laten bewegen en gaan we je iets nieuws laten zien!