2.3 Events

Vandaag gaan we werken met het When … clicked-blok. Dit is een speciaal codeblok waar andere codeblokken in passen.

De codeblokken die in het click event staan worden pas afgespeeld wanneer het object wordt aangeklikt.

Hieronder zie je een voorbeeld:

 

In dit geval laten we weer een object bewegen. Maar nu gaat deze pas bewegen wanneer je op het object hebt geklikt met je muis.

 

Zoals je ziet beweegt de kubus 2 keer. Elke keer als je op de kubus klikt wordt de code in het event opnieuw uitgevoerd.

Dit soort ‘als-dan code’ wordt heel vaak gebruikt in programmeren. Als de speler tegen een vijand aanbotst, dan gaat er een leven af. Als ik over de finish kom, dan start het volgende level. Als ik op deze knop druk, dan opent een andere pagina.

Weet jij nog meer voorbeelden?

Gesprekjes starten

Laten we dit nieuwe blok eens in onze dierentuin gebruiken en combineren met wat we eerder hebben geleerd. Laten we mensen wat laten zeggen als we op ze klikken.

We gaan eerst de codeblokken zoeken. We hebben nu het ‘When… clicked’- blok en het ‘say’-blok nodig.
Zoek ze op in de blokken links, of je kunt ook op naam zoeken in het zoekveld erboven.

Sleep de blokken in je code. Let hierbij wel goed op dat je het ‘say’-blok in het andere blok plaatst..

 

Nu moeten we er nog zeker van zijn dat de persoon die we willen laten praten te vinden is in de code. Hieronder zie je hoe je dat ook alweer doet:

 

Laten we nu iets bedenken wat ze zou kunnen zeggen.

 

We kunnen ook meerdere dingen laten gebeuren wanneer we op iets klikken. Laten we eens proberen een gesprekje te starten tussen twee mensen wanneer we op een van hen klikken.

 

Nu zien we alleen dat beide personen tegelijk praten, terwijl we een soort gesprek willen. Hiervoor hebben we nog iets nodig: het wait-blok. Hiermee kunnen we de code tijdelijk pauzeren

 

Laten we het nu nog eens proberen maar met wait ertussen. Dit blok kunnen we onder de oranje ‘control’-blokken vinden.

 

Probeer nu een echt gesprek te maken door steeds af te wisselen met wait en nieuwe teksten. Hieronder zie je een voorbeeld:

 

Nog meer interactie

We kunnen natuurlijk nog veel meer laten gebeuren door te klikken, zo kun je bijvoorbeeld mensen laten lopen wanneer je op ze klikt, dieren van kleur laten veranderen, of informatie geven over dieren wanneer je op ze klikt.

We gaan samen proberen informatie te geven over de dieren.
Hiervoor konden we het info panel gebruiken. Deze vonden we onder de paarse actieblokken.

 

Plaats het info panel binnen een click event en kies een dier.

 

Bedenk een leuke titel en een kort tekstje over dat dier. Wanneer je nu naar het dier toeloopt en er op klikt krijg je een bericht over het dier. Later dit hoofdstuk (in de bonus) laten we je zien hoe je net als in dit voorbeeld een foto toevoegt.

 

Neem vooral de tijd om verschillende dingen uit te proberen, kijk voor inspiratie bijvoorbeeld in de wereld hieronder met een aantal voorbeelden wat je met klik even kunt doen.

Speel hier een wereld met voorbeelden!

In Hoofdstuk 2.4 gaan we leren hoe je delen van je code herhaalt.