2.4 Herhaling met loops

Vandaag gaan we aan de slag met loops dit zijn delen van de code die meerdere keren uitgevoerd worden. Hiervoor heb je het repeat-blok nodig.

Ook in dit blok kun je weer andere codeblokken plaatsen. Alles binnen dit blok wordt een aantal keer opnieuw uitgevoerd voordat de code weer verder gaat.

Hieronder zie je twee voorbeelden van een jongen die 2 keer rond een bal loopt waarna de bal rood wordt. De ene gebruikt wel
repeat en de andere niet. Je ziet dat de ene code een stuk korter is!

 

Laten we nu zelf iets uitproberen met repeat. We gaan een ding rondjes laten draaien. Laten we in de code eerst op zoek gaan naar het turn-blok.

Zet het aantal graden op 360 om helemaal rond te draaien.

Nu moeten we repeat vinden, deze is te vinden onder de donker oranje control-blokken. Sleep repeat de code in en sleep daarna het turn-blok in de repeat.

Vul hierna in hoe vaak je wil dat het object ronddraait. In het voorbeeld zal ik 5 keer invullen.

Extra uitdaging

Het is gelukt om een ding rondjes te laten lopen, mooi!

Als je toe bent aan een extra uitdaging kunnen we naar de volgende stap. We gaan een karakter rondjes door onze dierentuin laten lopen.

Hiervoor gaan we het poppetje eerst 5 meter naar voren lopen en dan 90 graden naar links draaien.

Als we dit nu vier keer herhalen zien we dat ze rond loopt en weer op dezelfde plek eindigt. Dus zetten we het in een Repeat en zetten we die op 4.

Laten we dit nu eens toepassen in de dierentuin door iemand te maken die rondjes loopt langs de dieren.

 

Zoals je ziet kun je zo je dierentuin echt tot leven wekken!

Dat is het einde van dit project. In het volgende hoofdstuk leggen we uit hoe je nog meer kunt leren.