Back to Training

4. Veelvoorkomende vragen over CoSpaces Edu

0% Complete
0/0 Steps
Hoofdstuk 1 of 1
In uitvoering

Veelvoorkomende vragen

Leestijd: 7 minuten

Hieronder vind je links naar extra bronnen over CoSpaces Edu én een hele lijst met problemen waar onze leerlingen vaak tegenaan lopen. Sommige uitdagingen staan in andere cursussen uitgelegd.

Bronnen

Alles over CoBlocks:

Overzicht van alle codeblokken (zonder verder uitleg): https://cospaces.io/edu/CoBlocks-overview-poster.pdf

Gids met uitleg over alle codeblokken: https://cospaces.io/edu/CoBlocks-cheat-sheet-PRO.pdf

Deze zal je minder vaak nodig hebben:

Keyboard shortcuts en controls: https://cospaces.io/edu/keyboard-shortcuts-and-controls.pdf

CoBlocks reference guide (uitleg meestgebruikte codeblokken; minder handig): https://cospaces.io/edu/CoBlocks-Reference-Guide.pdf

The official PRO guide (algemene handleiding CoSpaces; het meeste weet je waarschijnlijk al): https://cospaces.io/edu/CoSpaces-Edu-Pro-Guide.pdf

Mochten de links het niet doen, laat het ons vooral weten. Je kunt dan zelf naar deze deze pagina voor extra informatie over CoSpaces door CoSpaces zelf: https://cospaces.io/edu/resources.html

Meer veelvoorkomende vragen

Gebruik CTRL-F (Windows) of Command-F (iOS) om snel te zoeken in deze lijst. Deze lijst gaat voornamelijk over bouwen in CoSpaces en andere technische problemen die leerlingen kunnen tegenkomen. Voor een overzicht van alle codeblokken verwijzen we je naar de bronnen van CoSpaces bovenaan deze pagina.

Omgeving kiezen

Klik op Omgeving (linksonder) > Bewerk.

Sfeer kiezen

Klik op Omgeving (linksonder) > kies uit de Effects en Filters.

Objecten toevoegen

Klik op Bibliotheek (linksonder) > Kies categorie of klik op Zoeken op> Sleep het object in je CoSpace.

Meerdere objecten selecteren

Houd shift ingedrukt en klik de objecten aan die je wilt selecteren of houd shift ingedrukt en trek met de muis een vierkant over de objecten terwijl je de rechtermuisknop ingedrukt houdt.

Object kopiëren en plakken

Selecteer het object of de objecten die je wilt kopiëren. Klik met rechts op 1 van deze objecten. Klik op Dupliceer.

Andere manier: houdt ALT ingedrukt, klik op het object met de linkermuisknop, houdt de muisknop ingedrukt terwijl je de muis sleept. Je maakt nu ook een kopie van het object.

Let op: bij de 2e methode krijgt het object exact dezelfde naam. Waar je bij methode 1 een Horse en een Horse1 krijgt, zullen ze bij methode 2 allebei Horse heten. Als je ze allebei gaat gebruiken in de code, moet je ervoor zorgen dat ze allebei een andere naam hebben.

Object van naam veranderen

Dubbelklik op een object. Bovenin zie je in een grijs balkje de naam staan. Klik erop en typ iets anders om de naam te veranderen.

Object verwijderen

Dubbelklik op je object en klik op Delete. 

Objecten uitrekken

Je kan sommige objecten uitrekken bijvoorbeeld de balk, een Cuboid in het Engels. Dit object vind je onder Bibliotheek/Gebouw. Als je op het object klikt en geen andere tool selecteert ontstaan er 6 dikke pijlen. Die pijlen kun je slepen om het object uit te rekken. 

Let op: wat bij leerlingen vaak fout gaat is dat ze de verplaatsmodus aan hebben staan. Zorg ervoor dat die niet geselecteerd is (niet blauw = niet geselecteerd).

Objecten zoeken

Soms raak je objecten kwijt in je wereld. Je kunt de objecten zoeken door linksboven op het lijst icoontje te klikken. Hier vind je alle objecten in je wereld. De objecten staan op volgorde van toevoegen. 

Pad of vloer maken

Kies het object Cuboid. Als je dit object selecteert zie je pijlen. Trek de blauwe pijl naar beneden om het object plat te maken. Trek aan de andere pijlen om het object in de juiste vorm te maken.

Meer info: Extra: bewegingen toevoegen met paden

Kleuren en texturen van objecten aanpassen

Dubbelklik op een object om een menu weer te geven. Klik op Materiaal en kies een kleur of textuur.  

Objecten laten praten

Als je dubbelklikt op een object en op Spraak klikt kun je ze wat laten zeggen of denken. Je kunt dit ook met code doen.

Meer info: Tekstwolkjes toevoegen

Animaties toevoegen

Dubbelklik op een object. Klik op Animatie. Kies een beweging. Het object verplaatst hiermee niet van plek. 

Meer info: Animaties toevoegen

Objecten vastmaken aan andere objecten

Dubbelklik op het object. Klik op Maak vast. Nu verschijnen op alle objecten blauwe bolletjes. Dit zijn plekken waar je het object kan vastmaken. Zo kun je bijvoorbeeld een kind op een fiets zetten, of een poster aan een muur maken. Klik op een blauw bolletje om je object daar vast te maken. Let op: heb je bijvoorbeeld een jongetje aan een fiets vastgemaakt, zeg dan in de code dat de fiets moet bewegen. Het jongetje beweegt automatisch mee, andersom werkt het niet. 

Meer info: Meer bouwen in CoSpaces Edu

Objecten vastzetten zodat het niet verplaatst

Dubbelklik op het object. Klik op Sluit.

Meer info: Meer bouwen in CoSpaces Edu

Foto’s toevoegen

Klik linksonder op Upload en dan op Afbeelding. Hierna klikken we op Web Search. Nu kunnen we intypen waar we naar op zoek zijn. Als we op de enter-toets klikken krijg je een lijst met foto’s van het internet te zien. Kies een leuke uit en sleep deze je wereld in.

Meer info: Plaatjes toevoegen in de escape room

Externe 3D-modellen toevoegen

Klik op Upload en dan op 3D-modellen. Je kunt nu 3D-modellen uploaden die je op je computer hebt opgeslagen. Ze mogen maximaal 50MB zijn en ze moeten één van de volgende bestandsformaten hebben: .obj + .mtl, .fbx, .zip, .gltf, .glb

Gratis 3D-modellen vind je o.a. op https://poly.pizza/

Geluid toevoegen

Klik op Upload. Klik op Geluid. Klik op Neem op om je eigen geluid op te nemen. (Misschien komt er nu een venstertje waarin staat dat je je toestemming moet geven. Klik op toestaan.) Klik op Stop de opname om te stoppen met opnemen. Geef je opname een naam en klik op Geluidsbestand opslaan. Zoek nu bij de codeblokken bij Acties op Speel geluid. Kies jouw geluid.

Scène kopiëren en plakken

Klik linksboven op . Nu zie je al je scènes. Kik op naast de scène die je wilt kopiëren. Klik op Dupliceer. 

Volgorde van je scènes veranderen

Klik linksboven op . Door scènes naar boven of naar beneden te slepen kun je de volgorde van je scènes veranderen.

Je wereld bekijken

Als je rechtsboven op Play klikt kun je je wereld bekijken.

Rondlopen in je wereld als je hem bouwt / Navigeren tijdens het bouwen

Op de computer/laptop:

  • Draaien / kijk rond: houd je linkermuisknop ingedrukt en versleep je muis om te draaien (naar links, rechts, boven en beneden). Om te draaien kun je ook de pijltjestoetsen gebruiken.
  • Verplaatsen / beweeg rond: houdt de spatiebalk ingedrukt, houd je linkermuisknop ingedrukt en versleep je muis om te verplaatsen.
  • Lopen: druk op de F toets. Nu zit je IN de camera, net zoals wanneer je de game speelt. Echter, omdat je ook nog steeds in de bouwmodus zit, kun je nu ook dingen in je game veranderen.
  • Zoomen: scroll met je muis om in- en uit te zoomen.

Op de tablet:

  • Draaien / kijk rond: houd je wijsvinger en duim op het scherm en beweeg ze om elkaar heen om rond te kijken. Houd je middelvinger en wijsvinger naast elkaar en schuif ze omhoog en omlaag om naar boven en naar beneden te kijken.
  • Verplaatsen / beweeg rond: sleep met je wijsvinger over het scherm.
  • Zoomen: houd je wijsvinger en duim op het scherm en beweeg ze uit elkaar.

Rondlopen in je wereld als je hem speelt / Navigeren tijdens het spelen

Gebruik de pijltjestoetsen of WASD om rond te lopen in je wereld. Houd je linkermuisknop ingedrukt en versleep je muis om te draaien. Als je een vliegende camera hebt, kun je de hoogte van de camera aanpassen met de toetsen Q en E. Zie ook de afbeelding hierboven.

Camera laten zweven

Standaard loopt je camera, dus dan kan hij alleen vlak bij de grond staan. Wil je dat de camera in de lucht blijft hangen? Dubbelklik op de camera. Klik op Camera. Als je hier Loop verandert in Vlieg, blijft je camera in de lucht. Let op: de camera valt niet meer naar beneden, dus een parcours zal bijvoorbeeld niet meer werken.

Snelheid van de camera veranderen

Dubbelklik op de camera. Klik op Camera. Schuif aan het balkje onder Bewegingssnelheid (m/s).

Beginnen met programmeren

Rechts bovenin naast de Play-knop zie je een Code- knop. Klik hier op CoBlocks. Nu krijg je een leeg veld met alleen een geel blok waar Wanneer er geklikt wordt op afspelen op staat. Alle codeblokken komen hieronder te staan. Links zien we icoontjes. Als je op een van deze klikt krijg je alle codeblokken te zien.

Programmeren met een object

We moeten eerst een object zichtbaar maken in de code. Dat is een belangrijke stap die je makkelijk vergeet. Dit doen we door dubbel te klikken op een object. In het menu kiezen we dan Code en daarna op Gebruik in CoBlocks zodat de schakelaar blauw wordt.

Codeblokken verplaatsen

Sleep je codeblokken omlaag of omhoog om de volgorde te veranderen.

Codeblokken verwijderen

Sleep je codeblokken naar links om ze weg te gooien of klik erop met de rechtermuisknop en klik op Verwijder.

Extra levels maken

Klik op het tabblad met het landschap in de linkerbovenhoek.  Klik op de oranje knop ‘add scene’ onderaan. Hier maak je een extra level aan. Geef het level een naam, zodat je de levels goed kunt onderscheiden.