Lesson 1 of 3
In Progress

1. Event: when …. clicked

admin 20 September 2019

In deze les gaan we werken met het When … clicked-blok. Dit is een speciaal codeblok waar andere codeblokken in passen.

De codeblokken die in een event-blok staan worden pas afgespeeld wanneer de voorwaarde in dat blok waar is. Dat betekent in dit geval wanneer er op ‘voorbeeld’ is geklikt. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet.

Zoals je ziet beweegt de kubus 2 keer. Elke keer als je op de kubus klikt wordt de code in het event opnieuw uitgevoerd.

Als dit, dan dat

Dit soort ‘als-dit-dan-dat code’ wordt heel vaak gebruikt in programmeren:

  • Als de speler tegen een vijand aanbotst, dan gaat er een leven af. 
  • Als ik over de finish kom, dan start het volgende level. 
  • Als ik op deze knop druk, dan opent een andere webpagina.

Weet jij nog meer voorbeelden? Deel ze in de discussie in deze groep.