Hoofdstuk 2 of 4
In uitvoering

2. Draaien

Leestijd: 2 minuten

https://vimeo.com/398231443/2ab8709954

Laten we nu ons object draaien nadat deze een stuk heeft gelopen.
Hiervoor hebben we het blok turn nodig.

Laten we deze in de code slepen. We willen dat de persoon eerst loopt en daarna draait. Daarom is het belangrijk om turn onder move te zetten. Code wordt namelijk altijd van boven naar beneden uitgevoerd.

Ook het turn-blok heeft vier velden om in te vullen. Eerst moet je kiezen welk object je wilt draaien. Hierna welke richting clockwise voor met de klok mee en counterclockwise om tegen de klok in te draaien.

In het derde blok moet je invullen hoeveel graden je een object wil draaien.

Misschien ken je dit al van wiskunde, of misschien heb je er nog nooit van gehoord. Hieronder leggen we het heel kort uit.

Een hele cirkel is 360 graden. Als je de jongen 360 graden laat draaien, kijkt hij dus weer in dezelfde richting. Als je wilt dat de jongen zich omdraait, kies je voor 180 graden. Dan draait de jongen een halve cirkel en kijkt hij achteruit.

En het laatste vak van het turn-blok geeft weer aan hoelang het object erover zal doen om te draaien. Vul het blok in en probeer het object 90 graden naar rechts te draaien in 1 seconde.

Als je nu op Play drukt zul je zien dat de jongen inderdaad eerst loopt en daarna draait.