Lesson 3 of 5
In Progress

3. Codeblokken instellen

admin 20 September 2019

Onderdelen van een codeblok

Het codeblok hieronder bestaat uit 3 delen. Het middelste stuk zegt wat het object gaat doen. In dit geval dus: iets zeggen. Het eerste vak waar nu ‘no items‘ staat geeft aan welk object je iets wilt laten zeggen.  En als laatste heb je wat het object gaat zeggen in dit geval “Hi!”

Als je nu op het stuk met ‘no items; klikt krijg je een lijst met alle objecten die we kunnen gebruiken. Maar deze lijst is nog leeg. We moeten eerst een object zichtbaar maken in de code. Dat is een belangrijke stap die je makkelijk vergeet.

Dit doen we door dubbel te klikken op een object in onze wereld. In het menu kiezen we dan Code en daarna op use in CoBlocks zodat de ‘schakelaar’ blauw wordt.

Nu kun je het object wat je wilt laten praten wel kiezen in het menu. Nu moeten we alleen kiezen wat het object gaat zeggen. Rechts waar nu “Hi!” staat kun je typen wat je wilt dat het object gaat zeggen. We gaan een leeuw laten brullen!

Als je nu in je wereld kijkt zul je geen tekst boven het object zien. Maar als je op Play drukt zie je de tekst wel.

Het stuk code dat we hebben gebruikt heet een action. Omdat het een actie uitvoert: er gebeurt iets. We gaan nu kijken wat de andere actieblokken doen.