Wat gaan jullie doen tijdens DigiDag 4?
Vandaag leren de leerlingen de micro:bit, de :MOVE Motor en de bijbehorende programmeertaal / code editor MakeCode kennen.
- Leerlingen bedenken code om apparaten te programmeren met de micro:bit.
- Ze gebruiken de micro:bit als computerbrein van een rijdende robot.
- Ze maken een slimme robotauto die zonder te botsen door de klas kan rijden!
Het werken met de micro:bits is — zeker in het begin — wat schoolser dan CoSpaces Edu. Dat komt doordat de simpele projectjes zo simpel zijn dat er nog weinig creativiteit bij komt kijken.
De beste manier om dit programma te onderwijzen is de leerlingen een opdracht te geven en de leerlingen in eerste instantie laten proberen de opdracht helemaal zelf op te lossen. Naar verloop van tijd kun je hints geven en de oplossing. Snelle leerlingen en klassen kun je de extra uitdagingen geven.
Dit programma is een mix van de cursussen 1. Programmeren met de micro:bit en 3. Robots programmeren. Die cursussen zijn eigenlijk bedoeld om zelfstandig te volgen, maar je kunt ze ook goed als ondersteuning gebruiken in de les. Cursus 1. Programmeren met de micro:bit is als volgt opgebouwd:
- Introductie
- Projecten. Hier vind je voor elk project de basisuitleg + extra uitdagingen.
- Hints. Hier vind je voor elk project extra tips die de leerling stap voor stap dichter bij de oplossing brengen. Je kunt ze klassikaal of individueel met leerlingen delen.
- Oplossingen.
Soms hebben leerlingen er moeite mee om de oude code die ze op hun micro:bit gezet hebben er weer af te halen. Ze zien de micro:bit bijv. als “hun thermometer en hebben geen zin om er weer wat anders van te maken. Toch moet dat. Het helpt als leerlingen samen doen met één micro:bit. Dan moeten ze toch al om en om hun code erop zetten. Benadruk dat ze de code wel op de computer kunnen opslaan.