Als-dan-opdrachten hebben leerlingen eigenlijk al eerder gezien in CoSpaces Edu, bijvoorbeeld bij:
- Wanneer er op … geklikt wordt, dan …
- Wanneer … in botsing komt met …, dán …
Deze codeblokken hebben bijna dezelfde logica als de als-dan-codeblokken in MakeCode. Er is één groot verschil: CoSpaces Edu zal bij bovenstaande codeblokken de hele tijd checken of ze waar zijn of niet, terwijl dat bij het als-dan-codeblok uit MakeCode niet automatisch gebeurt. Als je wilt dat het als-dan-blok in MakeCode ook de hele tijd op waarheid/geldigheid gecheckt wordt, moet je het in de hele tijd zetten, wat hetzelfde blok is als voor altijd in CoSpaces Edu.
Hoe werken als-dan-opdrachten (conditionals)?
Sommige dingen doe je niet altijd, maar alleen in bepaalde situaties. ALS het regent, DAN neem je je paraplu mee. En niet op een zonnige dag in augustus!
Hetzelfde geldt voor de programmeren. Soms wil je iets programmeren dat hij alleen in bepaalde situaties doet. Dan gebruiken we een blok met ‘Als … dan’. Die vind je bij ‘Logisch’.
In het vakje waar nu ‘waar’ staat kun je ook andere dingen invullen. Je kunt micro:bit bijvoorbeeld iets laten doen alléén als jouw variabele een bepaald getal is. Om dat te doen gebruiken we ook nog een ander groen blok: ‘o = o’. Je kunt de nullen vervangen door iets anders.
In het voorbeeld hieronder hebben we de variabele van onze stappenteller, ‘stappen’ weer gebruikt. Als iemand precies 6000 stappen heeft gezet, laat de micro:bit een smiley zien!