Hoofdstuk 6, Paragraaf 21
In uitvoering

Extra uitdagingen bij opdracht 5: steen, papier, schaar

Hoofdstuk Progress
0% Complete
Leestijd: 2 minuten

1. Magic 8-ball

Dit is speelgoed waar je ja/nee-vragen (gesloten vragen) aan kunt stellen. Als je de bal dan schudt, komt er een antwoord op het scherm te staan, bijvoorbeeld in de vorm van een pictogram of een tekst.

    Welke skills heb je al geleerd om dit te maken?

    • We willen dat er iets gebeurt als je de micro:bit schudt.
      (Denk aan de stappenteller, de dobbelsteen en de liefdesmeter).
    • We hebben hebben een variabele nodig die in verschillende getallen kan veranderen.
      (Denk aan de stappenteller.)
    • De micro:bit moet een willekeurig getal kunnen kiezen. Daarmee wordt bepaald wat er op het scherm van de micro:bit komt.
      (Denk aan de dobbelsteen en de liefdesmeter.)
    • ALS de variabele een bepaalde getal is, DAN laat de micro:bit het antwoord van de Magic 8-Ball zien dat erbij hoort.
      (Denk aan de uitleg over als-dan programmeren.)

    Om de Magic 8-Ball te maken, moet je deze stappen programmeren in een nieuw project:

    Stap 1: maak een variabele die ‘getal’ heet (of iets anders, mag je zelf kiezen).

    Stap 2: bij schudden wordt de variabele ingesteld op een willekeurige getal: 1, 2 of 3.

    Stap 3: we koppelen de getallen aan pictogrammen:

    • Als het getal 1 is, toont de micro:bit een vinkje.
    • Als het getal 2 is, toont de micro:bit een kruis.
    • Als het getal 3 is, toont de micro:bit een vraagteken

    Dat is het! Je kunt op deze manier de toekomst voorspellen, maar je kunt hem natuurlijk ook gebruiken als leugendetector.

    2. Dobbelsteen met stippen i.p.v. getallen.

    Probeer een variant van je dobbelsteen te maken. Kun je in plaats van getallen stippen laten zien, zoals op een normale dobbelsteen?

    Oplossingen

    1. Magic 8-ball

    2. Dobbelsteen met stippen