Hoofdstuk 6, Paragraaf 10
In uitvoering

Opdracht 2: smiley-knop

Hoofdstuk Progress
0% Complete
Leestijd: 3 minuten

Opdracht 2a: nieuw project maken

Leg eerst nog even uit hoe ze een nieuw project kunnen aanmaken.

  1. Je projecten worden automatisch opgeslagen. Als je in MakeCode rechtsboven kijkt, zie je een huisje. Door daar op te klikken ga je naar de homepagina.
  2. Onder Mijn projecten vind je alle projecten toe die je hebt aangemaakt. Bij de leerlingen zal hier nu alleen hun eerste project staan.
  3. Door op Nieuw project te klikken kunnen ze een tweede project maken.

Opdracht 2b: smiley-knop

Er zitten 2 knoppen aan de voorkant van de micro:bit. Bij 1 knop staat een A, bij de andere staat een B.

Je kunt programmeren dat er iets gebeurt als je op 1 van die knoppen drukt met codeblok ‘Wanneer knop … wordt ingedrukt’. Je vindt dit blok onder bij de roze/paarse ‘Invoer’-blokken.

Maak een nieuw project aan. Programmeer een smiley die blij kijkt als je de A knop in drukt en boos kijkt als je de B knop in drukt. 

Ze kunnen hun code testen met de emulator. Als de code werkt, zetten ze die op de micro:bit. Je kunt ze zelf laten zoeken tussen de codeblokken naar onderstaand blok (of het alvast weergeven als je denkt dat ze dat nodig zullen hebben).

Hints

Hint 1

Je hebt de blokken ‘Bij opstarten’ en ‘De hele tijd’ niet nodig. Je kunt ze verwijderen, maar je mag ze ook laten staan. Als er namelijk geen andere codeblokken in deze blokken staan, doen ze niets.

Hint 2

Je hebt in totaal 2 roze blokken en 2 blauwe blokken nodig.

Hint 3

Gebruik 2 roze ‘Wanneer knop … wordt ingedrukt’ blokken: één voor de A-knop en één voor de B-knop.

Hint 4

Sleep een blauwe blokje ‘Toon pictogram’ in de roze ‘Wanneer knop … wordt ingedrukt’ blokken, zoals hieronder.

Oplossing