We gaan in deze opdracht een nieuw codeblok gebruiken om de dobbelsteen te maken, namelijk ‘Kies willekeurig … tot …’ uit de categorie ‘Rekenen’. Je kunt zelf 2 getalen invullen in dit blok, bijvoorbeeld 1 en 6. Vul rechts het hoogste getal in.
Als je dit blok gebruikt, pakt de computer een willekeurig getal dat minimaal jouw laagste getal is en maximaal jouw hoogste getal.
Programmeer in een nieuw project een dobbelsteen door de micro:bit een getal tussen de 1 en 6 te laten tonen, wanneer je ermee schudt!
(Een dobbelsteen met stippen is direct een stuk complexer! Die komt later wel langs als extra opdracht, nadat je meer uitleg hebt gegeven. Dat kun je tegen leerlingen zeggen die dat graag willen maken.)
Hints
Hint 1
We moeten het blok ‘Kies willekeurig 0 tot 10’ gebruiken.
Hint 2
Zoals bij veel andere projecten gaan we iets laten werken zodra je met de micro:bit schudt. Ga als eerst naar categorie ‘Invoer’ en sleep het blokje ‘Bij schudden’ naar rechts.
Hint 3
Er moet een nummer getoond worden. Gebruik daarvoor het blokje ‘Toon nummer 0’ en sleep deze in het blokje ‘Bij schudden’. Dit zorgt ervoor dat er een nummer getoond wordt als er geschud wordt met de micro:bit.
Hint 4
Het nummer wat getoond moet worden moet ook willekeurig zijn, omdat het een dobbelsteen is. Ga daarom naar de categorie ‘Rekenen’ en gebruik het blokje ‘Kies willekeurig 0 tot 10’. Sleep deze in het vakje 0 van het blokje ‘Toon nummer 0’. Welke getallen moet je invullen?
Oplossing
De code voor je dobbelsteen ziet er zo uit: